RSS

❤ “Yesterday is a history, tomorrow is a mistery and today is a gift. That’s way it is called ‘present’ - Master Oogway – film Kung fu Panda” ❤

Kiraan Tangga Gaji by VLOOKUP

Adawiah Nasier | Tuesday, April 11, 2017 |




Assalamualaikum.. Atas permintaan pekerja di sektor pejabat meminta CA create sesuatu Formula untuk mengisi rekod Tangga Gaji mengikut kiraan potongan KWSP di dalam program Ms EXcel untuk itu CA telah membuat sedikit Reseach mengenai penggunaan Vlookup ini.


Sebelum itu kita perlu tahu Apa Itu Vlookup? Klik Link ini.

Turut membantu di carian Youtube di Cara Setting Vlookup << Klik link ini juga biasalah yang rajin buat tutorial MS Office ni selalunya di dalam Bahasa Indonesia.

Bina Table taipkan seperti biasa. Kosongkan ruangan Majikan, Pekerja & Jumlah. Dapatkan JUMLAH dengan memilih Sum untuk Majikan + Pekerja.


Majikan :

1. C13 merupakan lookup_value, atau nilai yang ingin di cari untuk mencari rekod Potongan Majikan.

2. B4 hingga D9 (disorot menggunakan warna hijau di dalam Table) merupakan table_array, atau rentang tempat nilai pencarian berada.

3. 2 merupakan col_index_num, atau nombor kolom dalam table_array yang berisi nilai kembali. Dalam contoh ini, kolom kedua dalam sel Table adalah Majikan, jadi output rumus tersebut merupakan nilai dari column Jumlah Gaji.

4. Output rumus VLOOKUP adalah 107.00, Jumlah Gaji dari Potongan Gaji.

Formula =VLOOKUP(B13,B$4:D$9,2)

Pekerja :

1. D13 merupakan lookup_value, atau nilai yang ingin di cari untuk mencari rekod Potongan Pekerja.

2. B4 hingga D9 (disorot menggunakan warna hijau di dalam Table) merupakan table_array, atau rentang tempat nilai pencarian berada.

3. 3 merupakan col_index_num, atau nombor kolom dalam table_array yang berisi nilai kembali. Dalam contoh ini, kolom ketiga dalam sel Table adalah Pekerja, jadi output rumus tersebut merupakan nilai dari column Jumlah Gaji.

4. Output rumus VLOOKUP adalah 88.00, Jumlah Gaji dari Potongan Gaji.


Formula =VLOOKUP(B13,B$4:D$9,3)

Blog Rasmi MS Office : www.komputerkuantan.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...